I morse satt jag och slöläste Metro på bussen till jobbet. Oftast brukar jag kunna hitta något intressant att läsa från ett miljöperspektiv, så även idag. En ny undersökning gjord av TNS Gallup på uppdrag av Nordea visar att 63% av de tillfrågade gör en inköpslista innan de ska handla mat. Jag hör definitivt till den kategorin. Eftersom jag handlar så sällan behöver jag verkligen en lista för att vara säker på att jag inte glömmer något. Det som sedan är intressant i undersökningen är att det bara är 7% som följer sin lista till punkt och pricka. De flesta låter sig sedan inspireras av butikens utbud. De flesta besluten fattas alltså i butiken beroende på utbudet och olika erbjudanden där.
Själv var jag definitivt mera benägen att avvika från mina planer förut. Jag kunde absolut låta mig inspireras och helt planera om dagens eller veckans meny utefter vad jag hittade i butiken. Och visst blev det en hel del impulsköp när jag sprang på något jag blev sugen på. Impulsköp kan bli dyrt och det visar också undersökningen. I snitt lade deltagarna 490 kr i veckan på småinköp, som kaffe, läsk och godis. Typiskt sker dessa på väg till och från jobbet.
En av fördelarna med att jaga gröna lappar, ekologiska varor alltså, som jag gör nu är att utbudet av varor är mindre. Det är inte lika enkelt att göra ett lappkast och planera om menyerna. Inte heller blir jag frestad på samma sätt längre att göra impulsköp. Onyttigheterna är ju sällan miljönyttiga. Genom att handla enligt den ursprungliga planen blir det förmodligen ofta billigare i slutändan. Både med avseende på matkontot och för miljön.
Jag läste också artikeln i metro.
Jag tycker nog inte alls som du i det här. Tvrtom tycker jag att mina försök att handla medvetet gör det betydligt svårare att planera och skriva en ordntlig inköpslista. Eftersom jag försöker köpa ekologiskt i möjligaste mån så får jag ju i större utsträckning anpassa mig efter det utbud som finns att tillgå just för stunden. Framför allt för färskvaror är det helt oförutsägbart vad som kommer att finnas hemma ekologiskt. Och alltså blir det väldigt svårt att ha en klar plan över vad som ska handlas, utan väldigt många av besluten måste fattas i affären, och jag hinner ibland springa många varv i affären för att försöka passa ihop det utbud som finns för stunden.
Likaså försöker jag att handla av de produkter som är nersatta till halva priset för att de snart blir för gamla på ena eller andra sättet – för jag vill vara med och minska matsvinnet. Detta är ju också helt omöjligt att planera.
Och är det så att affären plötsligt faktiskt tagit hem en produkt som eko som de tidigare bara haft som konventionell, så tycker jag ofta att det finns en poäng med att köpa den – om det är något jag normalt sett använder, även om jag inte behöver den just då men däremot senare.
Så väldigt många av mina köpbeslut görs i affären. Vilket inte alls gör dem till impulsköp.
Dessutom: inköpslistor innehåller ju bara det man kommit ihåg att man behöver. Mina inköpslistor brukar inte innehålla allt nödvändigt, just för att jag inte kommer ihåg det när jag ska skriva listan. Jag är väldigt tacksam att jag kommer på i affären att toapappret är nästan slut. Även om det uppenbarligen i sig är nog för jag i statistiken ska räknas till dem som inte kan låta bli impulsköp.
Tack för din kommentar Sanne! Det är trevligt med lite diskussion här i bloggen.
Och jag håller med dig. Det är verkligen skillnad på att falla för frestelsen att köpa tre chipspåsar för 50 kr, brasiliansk oxfilé på extrapris eller att köpa ekologisk vispgrädde till nedsatt pris för att sista förbrukningsdag börjar närma sig.
Artikeln i Metro redovisar inte om man har tittat på olika typer av impulsköp. Slutsatsen som presenteras är ju i stort sett bara att många köpbeslut fattas i butiken.
Jag är inte heller så fyrkantig som jag kanske låter. Visst köper jag också nya ekologiska varor när jag hittar dem. Tyvärr händer det alltför sällan, även om jag ”dammsuger” hyllorna ordentligt. Hittar jag inte det som står på listan så får jag också improvisera. Men andelen avvikelser från min plan är definitivt mindre numera, eftersom jag verkligen vill känna att varan jag köper är något jag vill ha, behöver och kommer att använda. Där tror jag vi tänker likadant!